Zelforganisatie

Image
Breinpiraten logo
Sinds ik in 2013 gevraagd werd om 'iets te doen met een training rond time management' die voornamelijk gebaseerd was op 'Getting Things Done' is die doorheen de jaren steeds meer een eigen leven gaan leiden. Waar er soms nogal wat kritiek bestaat over het gebrek aan 'het grotere perspectief' bij GTD (c) ontdekte ik juist wel tal van linken met de werking van het brein, waarin ik me steeds meer in begon te verdiepen. Ik ontdekte dat GTD eigenlijk berust op een aantal universele principes die door David Allen in een specifieke methodiek werden gekaderd. Maar eigenlijk is het een zeer natuurlijke manier waarop mensen met informatie kunnen omgaan. Het volstaat meestal om zich (opnieuw) bewust te worden van eigen voorkeuren en mogelijkheden om stappen te kunnen zetten die tot een gewenste verandering kunnen leiden.

Gaandeweg ging ik dan ook steeds meer modellen - ook gelinkt aan universele inzichten - integreren zodat het aanbod van deze training en coaching op vandaag zoveel meer is geworden, dan de oorspronkelijke versie. Modellen zoals "De zeven eigenschappen van succesvolle mensen" (acht, eigenlijk) van Covey maar ook van Ellis (ABC-theorie), Maurer (weerstand), Bateson (niveaus van leren) en Dilts (logische niveaus) komen aan bod, naast vele andere.
Toch wordt theorie in zo'n trainingen of coachings eigenlijk zoveel mogelijk tot het minimum beperkt en werken we vooral met concrete toepassingen en vragen vanuit deelnemers zelf. Ankertjes willen daarbij ook al eens helpen. Zoals de "twee-minuten-regel", "de regel van zeven", "drievoudig model van werken" en de onvermijdelijke "EVA".

EVA staat voor Eerst Volgende Actie: de 'call to action'. Datgene wat ervoor zorgt dat een bal effectief aan het rollen gaat. Dat er iets gebeurt. Het 'doen'. Een concrete 'to do' die aan het 'smart'-principe voldoet. Toen ik onlangs aan iemand vroeg "Wat is je EVA? Wat is je eerstvolgende stap?" kreeg ik als antwoord: "EVA, EVA... ik heb tig lijstjes met wel duizend volgende acties, DVA's..." Wauw, wat was dat een mooie woordspeling. Dat zette me aan het denken. Het is eigenlijk een kwestie van te beginnen bij het begin. Een stapje met de keer. Niet focussen op duizend acties maar op eentje! En dat afvinken. En dan op naar de volgende! Van DVA naar EVA, dus. Je kan toch niet alles tegelijk. Er is een tijd en een plaats voor alles, en alles heeft zijn tijd en plaats.

Wil jij ook van DVA naar EVA gaan? Contacteer me dan vrijblijvend. Eerstvolgende actie? Mail of bel.
Onlangs had de baas van een vriendin, werkzaam in HR, haar gevraagd “eens dringend werk te moeten gaan maken van een trainingsaanbod dat zou helpen om efficiënter te gaan werken”. Want “de medewerkers verliezen te veel tijd” en “ze kunnen geen deftige prioriteiten stellen.”

Groot was haar verbazing, na de feedback die ze kreeg op enkele gedegen uitgewerkte voorstellen: “Twee dagen zijn eigenlijk veel te lang” en “Bij nader inzien, lijkt een opleiding van zo’n soft skills toch geen goed idee want die tijd is niet billable.”

Ze vroeg me wat ze daar in ‘s hemelsnaam op kon antwoorden… Ik vroeg of een vleugje “humor” misschien een optie kon zijn… en ze kreeg warempel een nieuwe reactie, die gepaard ging met een ietwat groen lachje. Toch kwam er nog “Kan dat niet op één dag?” 

Ik dacht even om het eens over het belang van voorspel of zo te hebben bij het minnespel, maar gooide het dan toch maar over een meer inhoudelijke boeg.

Waarom twee dagen?

De breinpiraten vinden het belangrijk om ook “time management skills” zo praktisch mogelijk te laten verwerven. Iedereen heeft wellicht ooit al wel eens iets gelezen over prioriteiten stellen en delegeren en zo. Na te hebben gezegd “ja, eigenlijk is dat misschien wel waar” is men al snel in oude gewoonten vervallen en is er wezenlijk niets veranderd.
De tijd die dus nodig is om te zorgen voor een “hands on” ervaring, van hoe praktisch “anders” om te gaan met wat op je afkomt, wordt ingepland.

Wat doen we precies tijdens die twee dagen?


In spiegels kijken en aan zelfreflectie doen
Een beter inzicht verwerven in hoe ons brein werkt zodat we met meer begrip en minder “zelf”-veroordeling tot ander gedrag en meer wenselijke uitkomsten kunnen komen
Een praktisch doe-model leren gebruiken, gebaseerd op de Getting Things Done methode van David Allen, in combinatie met de “Zeven eigenschappen voor succesvolle mensen”
Ieder concept wordt duidelijk met praktische toepassingen
Tips, tricks en hacks passeren de revue
Ook door deelnemers zelf aangereikte situaties komen aan bod


Misschien ook nog handig om te weten is dat deze training veel verder gaat dan zomaar “time management”. Ze geeft tools in handen om daadwerkelijk aan “zelf-organisatie” te doen en “zelf-leiderschap” te ontwikkelen. Niet onbelangrijk om ook anderen te kunnen "leiden".

Een klassieker om de training mee af te ronden, is de welbekende EVA: de call to action. Wat is jouw Eerst Volgende Actie? Als de bliksem inschrijven voor deze training en een paar collega’s stimuleren hetzelfde te doen?