Droomkapitein

Droomkapitein

Soms word ik wakker, midden in de nacht... ik kijk op de klok en het is een ontiegelijk uur. Veel te vroeg om al op te staan. Ik probeer dan mijn gedachten te verzetten maar dat lukt niet zomaar...

Soms wil ik slapen, maar het zandmannetje weigert om langs te komen. Mijn hoofd tolt van de gedachten en ik kan de slaap niet vatten. Ik probeer m'n gedachten te bedwingen maar dat lukt niet zomaar....

Soms ben ik zó moe, dat ik zó in slaap zou vallen. M'n hoofd lijkt ijl en leeg... m'n brein wil niet meer mee... Mocht ik éven m'n ogen kunnen sluiten zou dat een zaligheid zijn. Maar nee... ik moet wakker blijven en blijven functioneren maar dat lukt niet zomaar.

Slapen. Het is wat. Sommige mensen geloven dat ze het met een paar uur slaap per etmaal kunnen redden. Jammer genoeg is de realiteit anders. Wie onvoldoende slaapt pleegt roofbouw op zijn welgemoed, welzijn en gezondheid.

Een tijdje terug had ik een interessant gesprek met iemand die kort daarvoor de 'Deep Trance' opleiding had gevolgd. Ze vertelde hoe ze normaal gezien kampte met slaapproblemen... maar dat ze tijdens de opleiding steevast vroeg in slaap viel en diep en lang had geslapen. Ze vertelde me ook dat de meeste van haar collega’s moeilijk slapen. Haar collega’s zijn jonge en ondernemende high-performers… maar ze grijpen naar de pillen om te kunnen slapen.

Er zijn natuurlijk(e) alternatieven.

Er is een ontegensprekelijke verwantschap tussen slaap, meditatie en hypnose. Ja, de term 'hypnose' komt immers van de naam van de god Hypnos uit de klassieke Griekse mythologie.

Meditatie en hypnose zijn technieken waarmee je een trance opwekt. En hersenen in diepe trance produceren alfa-golven, net zoals in je slaap. Er zijn nog overeenkomsten, zoals verminderde reactie op prikkels en vertraagde ademhaling en hartslag.

Sommige mensen geloven dat je heel wat moet oefenen om goed te kunnen mediteren. Sommige mensen geloven dat je een bijzondere kracht of macht moet hebben om te kunnen hypnotiseren.

Dat is gewoon bijgeloof.

Elke avond breng je jezelf natuurlijk in slaap. Zomaar. Zonder bijzondere technieken. Je hoeft helemaal geen moeite te doen. Hoogstens her-leren wat moeder natuur je als baby al heeft meegegeven; het vermogen om zomaar in slaap te vallen.

Zelf mediteer ik bijna dagelijks. En dat heeft mij al goed geholpen. Ik val makkelijk in slaap, slaap diep en lang. Wanneer ik ’s nachts wakker word, helpt meditatie om makkelijk terug in te slapen.

Voor mij is mediteren, zelfhypnose, begeleide meditatie en begeleide hypnose één pot nat. Voor mij maakt het niet uit welke term je erop plakt, zolang het maar werkt!

Ook jij kan het leren, om makkelijk in te slapen en diep en lang door te slapen. Met deze sessie leren we je onbewuste geest om de oude programma’s op te laden. De programma’s die je als kind lang en diep lieten slapen.

 
Stephan Vanhaverbeke

Als gecertificeerd NLP trainer combineert Stephan Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie.