Als je aan iemand vraagt om jou een pleziertje te doen, dan is de ander veel sneller geneigd daaropin te gaan als je uitlegt waarom. De reden op zich is niet eens zo belangrijk. Gewoon het simpele feit dat jij het woordje “omdat” gebruikt, is al voldoende.
De psychologe Ellen Langer deed een studie over taal die overtuigt. Ze kwam tot de conclusie dat één eenvoudig woord een wereld van verschil maakt. Hoe ze daarachter is gekomen?
Ze vroeg een aantal studenten om te proberen voorkruipen in een rij mensen die stonden aan te schuiven aan een fotokopieerapparaat. Een eerste groep studenten moest dit proberen door de volgende vraag te stellen: “Excuseert u mij, ik heb hier een paar pagina’s. Mag ik de Xerox gebruiken?” 60% van de aanschuivende mensen lieten de studenten voor gaan.
Een tweede groep werd gevraagd om de volgende vraag te stellen: “Excuseert u mij, ik heb hier een paar pagina’s. Mag ik de Xerox gebruiken? ’t Is omdat ik heel weinig tijd heb.” Hier lieten 94% van de mensen hen voor gaan.
Dat hoeft niet eens te verbazen, maar wat te denken over de derde manier van vraagstelling: “Excuseert u mij, ik heb hier een paar pagina’s. Mag ik de Xerox gebruiken? ’t Is omdat ik een paar fotokopieën moet maken.” De derde groep mocht in 93% van de gevallen voor gaan.
Iedereen die aanschoof moest fotokopieën maken, maar de derde groep slaagde erin om voor te kruipen, door blijkbaar een belachelijk eenvoudige reden te geven. Het bleek te draaien om het gebruik van het woordje “omdat”.
Als je dus de volgende keer wil voorkruipen, is het enige wat je moet doen, het vragen en een reden opgeven. Wat de reden ook is, doet er niet eens toe.
Dit artikeltje licht een tipje van de sluier op wat betreft spontane (voorgeprogrammeerde) reacties van mensen. Meer begrip en inzicht hierover wordt volop toegepast door marketing- en communicatiespecialisten.
Wil je graag meer opsteken over communicatie hacks en inzichten dan is er in het opleidingsaanbod bij ubeon en about time een heel arsenaal aan inzichten en tools ter beschikking. Informeer je vrijblijvend.